Test av Leapmotor T03: Liten elbil för lägsta priset
Lite specifikationer:
- 70 kW (95 hk) (framhjulsdrift)
- 45 kW DC laddning
- 37.3 kWh batteri
- 3.6 meter lång
- 27 mil WLTP
- Från 214 900 kronor
Innan recensionen ska börja på riktigt så måste jag först nämna hur viktig Leapmotor T03 är för den svenska marknaden och i Europa överlag. För elbilar har historiskt sett som dyra om man jämför med sina fossila konkurrenter. Men det ändrar Leapmotor T03 på då den kostar i skrivande stund 214.900 kronor med all utrustning och det är nära dom allra billigaste bilarna oavsett drivlina på marknaden. Är du som läser berättigad till elbilspremie så blir Leapmotor T03 den absolut billigaste nybilen man kan skaffa på svenska marknaden idag.

Några saker som också är värt att nämna är att Leapmotor är ett kinesiskt märke, men att Stellantis är en stor ägare och att det gör att Leapmotor går att köpa samt serva hos befintliga återförsäljare som annars säljer andra märken inom Stellantis. Tillsammans med det låga priset och distrubitionen gör att Leapmotor T03 blev den tolfte mest elbilen i Europa Q1 2026.

Med det sagt så måste man också ha i beaktning att detta är en elbil som ligger absolut i lägsta prisklassen för en ny bil idag. Därmed så får man enligt mig vända på steken. Istället för att klanka ner den på allt den inte har så får man istället kolla på vad den har för något och sedan utvärdera ifall den passar ens behov.
Puh, nu är jag klar med alla disclaimers. Dags för recension.
Rullande sockerbit med ett leende på läpparna
Det första man lägger märke till är hur liten och fyrkantig Leapmotor T03 är. Tillsammans med den vita grundfärgen för tankarna direkt på en sockerbit. Den är kort, hög men smal. Detta för att Leapmotor T03 är byggd för stadstrafik och samtidigt ha en god takhöjd. I fram hittar man en front där man möts av runda lyktor och en front som har ett luftinsläpp som formar ett leende. I fram hittar du även laddluckan för att ladda denna elbil, antingen via AC eller CCS.

Eftersom detta är en stadsbil på 3.62 meter så är bagageutrymmet begränsat till 240 liter med bakre stolsraden uppfälld. Det gör att bagageutrymmet är främst till för lättare packning som exempelvis veckohandel för singel/sambohushåll. Det finns krokar för dessa matkassar och belysning. Men ska man packa ner större grejer så blir det direkt till att fälla ner den bakre stolsraden för att få tillgång till 1040 liter. För nej, den har inte skidlucka, möjlighet för att montera dragkrok eller frunk för den delen.

Bredden på Leapmotor T03 avslöjas när man tittar in till bakre stolsraden för bilen är 4 sitsig. Det får helt enkelt inte plats med en mittenplats i bakre stolsraden och när man fäller ner ryggstödet så sitter allt ihop i ettt. För övrigt så tycker jag att takhöjden är rätt okej för att vara så liten elbil för mig som är 178 cm lång. Men benutrymme är väldigt trångt och detta är inte en plats man vill sitta i frivilligt. Den ensamma mugghållaren på mittkonsolen fram avslöjar att det är korta resor som gäller och det gäller speciellt ifall man har bakre passagerare.

Fram till främre stolsraden så möts vi av det absolut nödvändigaste i en elbil för stadstrafik. 2 stycken manuella tygstolar finns, men som saknar stolsvärme. En rätt trevlig ratt med fysiska rattknappar som är enkla att förstå och navigera med. Men som saknar rattvärme. Mugghållare finns, men bara en utav den varan. Plats för mobiltelefon finns, men utan trådlös laddning samt 2 stycken USB-A portar + 12V. Men intressant nog så finns det ett rätt stort panoramatak med solgardin som man kan justera via takknappar eller via mjukvaran.

Vidare till skärmar så finns det en förarskärm som visar hastighet och lite annan data. Denna skärm går dock inte att justera alls och saknar antireflexbehandling. Det är som att titta in i en spegel när man tittar på förarskärmen (samma sak med mittenskärmen, men inte lika illa) och det är rätt irriterande när solen ligger på.

Mittenskärm finns som nämnt också, men den är rätt begränsad i funktionalitet. Det finns en kartapp, men jag fick den inte att fungera under mitt test trots timmar av knåpande med att ladda ner offlinekartor, aktivera onlinekartor och testat olika nätverk med mera. Android Auto eller Apple CarPlay finns inte heller och man får ladda ner en tredjepartsapp till ens telefon som heter QDLink för att sköta den biten. Utöver detta så är det en jättebasic upplevelse att använda mittenskärmen. Det är musik (som för övrigt spelas på dom värsta högtalarna jag har hört på i en modern bil), inställningar och ändra inställningar via klimatpanelen som görs via skärm. För ja, klimatanläggningen måste du aktivera manuellt varje gång ifall du behöver använda den. Klokt då Leapmotor T03 saknar värmepump och klimatanläggning drar som bekant mycket energi för denna lilla elbil. Men den saknar temperaturenheter, så man får känna sig fram ifall kupén är tillräckligt varm eller kall för ens smak.

Värt att nämna är att nyckeln som ingår till bilen är rätt trevlig som är skön att hålla i och är greppvänlig tack vare gummiytan. Förutom att nyckeln har möjlighet att låsa/låsa upp (dock utan Keyless) så har den även en programerbar knapp. Du kan antingen aktivera tutan för att se vart bilen är, hissa ner alla fönstren eller aktivera klimatanläggningen från distans. Leapmotor T03 har även en bra app som man kan fjärrstyra bilen ifrån bilket är trevligt.

Vidare till körningen så ter den sig precis som en stadsbil ska göra. Den är enkel att manövrera, lagom pigg för att enkelt ta sig från korsningar och har en öppen mittkonsol för att enkelt ta sig till förarplatsen vilken dörr som är blockerad. Svängradien är även den bra trots att Leapmotor T03 är framhjulsdriven.

Men så fort man passerar över 70 km/t så märker man av bilens begränsningar. Främst hur lyhörd den är för man hör absolut allt i bilen. Passerar man en långtradare så mullrar det inuti bilen och vindljudet är nästintill öronbedövande över 100 km/t. Jag har kört med denna 35 mil enkel resa som längst och mitt huvud orkade inte köra över 100 km/t då det låter alldeles för mycket. Adaptiv farthållare har den också (ej styrassistent), men den rycker mycket när bilen bromsar in och "tar sats" för att hamna kvar på målhastigheten.

Så jag säger det igen. Denna elbil ska främst användas för kortare resor och undvik motorväg i största möjliga mån.
Nu till sista biten och det är räckvidd och laddning. För Leapmotor T03 har stöd för 45 kW DC och har även förvärmning. 45 kW håller bilen långt över tid och det gör att en laddning mellan 10-80% ligger någonstans runt 40 minuter. Rekommendation är att ha tillgång till hemmaladdning eller på jobbet för att få mest värde ur Leapmotor T03. Räckvidd har under mitt test varit runt 20 mil med en förbrukning på 14 kWh/100 km. Men kör man i stadstrafik sjunker förbrukningen till 11 kWh/100 km och det gör att räckvidden istället hamnar på runt 30 mil.

Leapmotor T03 är som tidigare nämnt Sveriges billigaste elbil och är det prisbilden som lockar så är denna ensam på marknaden idag. Men köp bilen kontant då privatleasing är dyr i skrivande stund från 3.200 kr i månaden. Är du en person som åker korta, men kanske frekventa resor och till och med har tillgång till laddbox? Ja då skulle jag rekommendera Leapmotor T03. Kom ihåg bara att skaffa bilen kontant.